Η εικονομαχία, που διαίρεσε τους κατοίκους της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε εικονομάχους και εικονολάτρες, διήρκεσε το μεγαλύτερο μέρος του 8ου αιώνα μ.Χ. και το πρώτο μισό του 9ου αιώνα μ.Χ.
Η ιστορία της εικονομαχίας είναι γνωστή. Ένα στοιχείο εκείνης της μεγάλης διαμάχης είναι ότι το 726 ο αυτοκράτορας Λέοντας Γ΄ εξέδωσε διάταγμα με το οποίο αποδοκιμαζόταν η προσκύνηση των εικόνων ως ψευδολατρεία.
Από τότε κύλησε πολύ νερό στ’ αυλάκι και φτάσαμε στις αρχές του 21ου αιώνα μ.Χ. στο δήμο Κορδελιού Ευόσμου, για να προστεθούν οι εικονοκάπηλοι στους εικονομάχους και στους εικονολάτρες. Τι είναι οι εικονοκάπηλοι; Υποψήφιοι που σηκώνουν τις εικόνες σε περιφορές για να μαζέψουν ψήφους και να εκλεγούν.
Όλοι οι υποψήφιοι που σηκώνουν εικόνες σε περιφορές είναι εικονοκάπηλοι; Όχι βέβαια. Όσοι εκκλησιάζονται, ανεξαρτήτως περιόδου, και συνηθίζουν να σηκώνουν και εικόνες, δεν είναι εικονοκάπηλοι. Εικονοκάπηλοι είναι αυτοί που σηκώνουν τις εικόνες μόνο παραμονές των εκλογών.
Εικονοκάπηλοι είναι και οι υποψήφιοι που δημοσιεύουν τις φωτογραφίες από την άσκηση των θρησκευτικών τους καθηκόντων, μέσα στα οποία μπορεί να συμπεριληφθεί και η περιφορά της εικόνας. Την ανάγκη να σηκώσουν την εικόνα σε μια περιφορά, εάν δεν γινόταν προς άγραν ψήφων, θα έπρεπε να την κρατήσουν για τον εαυτό τους. Φτάνει που τους είδε ο Θεός και όσοι ήταν στην περιφορά. Εάν δεν την κρατούν για τον εαυτό τους και τη διαφημίζουν, τότε πρόκειται για εικονοκαπηλεία.
Η λέξη εικονοκάπηλοι θα μπορούσε να αντικατασταθεί με τη λέξη εικονογλύφτες, γιατί η πρώτη ίσως δημιουργεί συνειρμούς με τη λέξη αρχαιοκάπηλοι. Βέβαια η λέξη εικονογλύφτες δεν εκφράζει την πράξη τους σε όλες τις διαστάσεις, όπως η λέξη εικονοκάπηλοι. Τέλος πάντων, ας κρατήσει ο καθένας όποια λέξη του αρέσει.
Μπάμπης Ι.
ΥΓ1. Οι γυναίκες υποψήφιες που θέλουν ναι και καλά να κρατήσουν εικόνες σε περιφορές για να φωτογραφηθούν και να δημοσιεύσουν τις φωτογραφίες τους στο facebook, τουλάχιστον ας μη φοράνε παντελόνια και φέρνουν σε δύσκολη θέση τους ιερείς.
ΥΓ2: Εάν ζούσε ο Λέοντας Γ΄ θα εξέδιδε διάταγμα περί ψευδοπεριφοράς.
ΥΓ3: Για όσους αναρωτιούνται ποιους αφορά το κείμενο, απλά μπορούν να παραβρεθούν σε όποια περιφορά εικόνας στο δήμο μας θέλουν και θα καταλάβουν.