Με αφορμή την απόπειρα δημοτικών αρχών της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, να υλοποιήσουν τον «Καλλικράτη» και να θέσουν υπό την εποπτεία και τον έλεγχό τους τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, μέσω της θεώρησης των μπλόκ αποδείξεών τους, η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, σημειώνει ότι αφενός, με το ν. 4308/2014 δεν χρειάζεται η θεώρηση των αποδείξεων των συνδρομών προς το σύλλογο και αφετέρου «πρόκειται για προσπάθεια αλλαγής της φυσιογνωμίας των Συλλόγων Γονέων, μετατροπής τους σε επιχειρήσεις, αναπροσανατολίζοντας τη λειτουργία τους σε όργανα συνδιαχείρισης του σχολείου».
Όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή της:
«Ο ρόλος των Συλλόγων Γονέων είναι διεκδικητικός, συντονιστικός, οργανωτικός, πρέπει να αναδεικνύει τα προβλήματα και να μπαίνει μπροστά στον αγώνα για την επίλυσή τους, ενάντια στις λογικές της διαχείρισης και της ενσωμάτωσης όπως αυτές εκφράζονται με τις “συστάσεις” δήμων της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, σε μια προσπάθεια ανοικτής παρέμβασης στις δομές και τη λειτουργία του γονεϊκού κινήματος.
Η ΑΣΓΜΕ, είχε έγκαιρα προειδοποιήσει ότι οι Σύλλογοι, Ενώσεις, Ομοσπονδίες Γονέων θα εκβιαστούν για να συμβάλουν στην εφαρμογή του αποκεντρωμένου “νέου σχολείου της αγοράς”. Θα κρίνονται για τη στάση και τη συμβολή τους κι αυτή την έννοια έχει η αρμοδιότητα που δίνεται στους δήμους για την εποπτεία και τον έλεγχο των Συλλόγων Γονέων, όπως προβλέπει ο “Καλλικράτης”.
Ειδικότερα:
Η έκδοση ΑΦΜ είναι πρόδρομος για την επιφόρτιση των γονέων με τη χρηματοδότηση του σχολείου, επομένως την ανάγκη επιχειρηματικών δράσεων από μεριάς τους ή τη “συνεργασία” τους με επιχειρήσεις ή συνεταιρισμούς γονέων που θα συναλλάσσονται με τοπικούς παράγοντες για το καλό του σχολείου τους κ.λπ.
Στο πλαίσιο αυτό, επανέρχεται το ζήτημα του ΑΦΜ των Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων από δήμους της περιοχής. Αυτό αποτελεί απροκάλυπτη παρέμβαση σε ζητήματα που αποτελούν αντικείμενο πάλης του γονεϊκού κινήματος .
Πάγια θέση της ΑΣΓΜΕ είναι: Κανένας σύλλογος με ΑΦΜ, κανένας σύλλογος να μην ασκεί επιχειρηματικές συναλλαγές, μαύρες ή άσπρες, κανένας σύλλογος να μη δεχτεί να παίξει το ρόλο του “καλού ή κακού” εργοδότη, κανένας σύλλογος να μην πληρώνει ούτε ένα ευρώ για τα λειτουργικά ή άλλα έξοδα του σχολείου.
Τα βιβλία ταμείου (εσόδων – εξόδων), μπλοκ εισπράξεων και πληρωμών, μαρτυρούν και τον επιχειρηματικό χαρακτήρα που αποδίδεται στους συλλόγους από τον “Καλλικράτη”.
Οι Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων δεν θα επιτρέψουν να περάσει η προσπάθεια διάλυσης και χειραγώγησης του οργανωμένου γονεϊκού κινήματος. Οι Σύλλογοι Γονέων δεν είναι ούτε εταιρείες, ούτε ΜΚΟ και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παίξουν το ρόλο της “παραδουλεύτρας” που θα καλύπτει με πασαλείμματα τα όποια κενά του δημόσιου σχολείου.
Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να παρεμβαίνει στους Συλλόγους και στις Ενώσεις Γονέων, ούτε οι διευθυντές, ούτε ο δήμος, ούτε η περιφέρεια ή η κυβέρνηση. Μοναδική εξαίρεση είναι η περίπτωση που ένας Σύλλογος ή μια Ένωση ή μια Ομοσπονδία έχουν διαλυθεί. Στην περίπτωση αυτή, μοναδική υποχρέωση των τοπικών παραγόντων είναι να συγκαλέσουν Γενική Συνέλευση, όπως ορίζει η νομοθεσία.
Η συγκρότηση του γονεϊκού κινήματος καθορίζεται από τους νόμους 1566/85 (άρθρο 53) και του ν. 2621/98 (άρθρο 2). Σύμφωνα με τη Δ4/662/23-12-1998 απόφαση του υπουργού Παιδείας, οι Σύλλογοι Γονέων υποχρεούνται να προσαρμόσουν τα καταστατικά τους. Όπου αυτό δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα, υποχρεωτικά θα πρέπει να εφαρμόζεται ο ν. 2621/98, ο οποίος υπερισχύει των καταστατικών. Η μητροποποίηση των καταστατικών, δηλαδή, δεν θέτει θέμα νομιμοποίησης των συλλόγων, αρκεί να λειτουργούν σύμφωνα με το ν. 2621/98.
Υπάρχουν πολυπληθή σωματεία που λειτουργούν χωρίς να έχουν τροποποιήσει το καταστατικό τους, δεδομένου ότι αφενός απαιτούνται πλειοψηφίες που δύσκολα επιτυγχάνονται και αφετέρου η διαδικασία έχει δυσβάσταχτο κόστος, ειδικά για συλλόγους που συντηρούνται με την 5ευρη ετήσια συνδρομή κάποιων γονιών.
Σε μια περίοδο που τα σχολεία υπολειτουργούν λόγω κενών και υποχρηματοδότησης, που οι μαθητές στεγάζονται σε ακατάλληλα και επικίνδυνα κτίρια, οι δήμοι της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας αντί να διεκδικήσουν με κάθε δυνατό μέσον την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης (ΚΑΠ) στις σχολικές επιτροπές (η οποία έχει περικοπεί κατά 60%) και της χρηματοδότησης για επισκευές (ΣΑΤΑ), αναλαμβάνει το ρόλο του “τοποτηρητή” του γονεϊκού κινήματος με ελέγχους νομιμότητας. Όταν άλλα, πολύ πιο σοβαρά είναι τα προβλήματα μαθητών – γονιών, ποιος μπορεί να μη σκέπτεται πως αυτές οι ενέργειες των δήμων έχουν απώτερο σκοπό τη χειραγώγηση του γονεϊκού κινήματος;
Φυσικά, οι σύλλογοι θα θεωρούνται πάντα παράνομοι από όσους βλέπουν σαν εμπόδιο στην εφαρμογή του νέου αποκεντρωμένου σχολείου τη διεκδικητική στάση γονιών και μαθητών (π.χ. στις σχολικές επιτροπές). Μέσω των υποτιθέμενων ελέγχων “νομιμότητας” (την οποία πρωτίστως προασπίζουν τα όργανα του γονεϊκού κινήματος), θεωρούμε ότι γίνεται προσπάθεια να τους αποβάλουν από τις σχολικές επιτροπές, να τους ενσωματώσουν, να τους αδρανοποιήσουν.
Το γονεϊκό κίνημα έχει οργανωτική δομή και συλλογικά όργανα, δεν μπορεί να είναι ούτε ΜΚΟ, ούτε φορέας της ενσωμάτωσης, της υποταγής, της κοινωνικής συναίνεσης, της συμμετοχής, της αναδιαμόρφωσης, της συναλλαγής και της συνενοχής.
- Κανένας σύλλογος να μη στείλει νομιμοποιητικά έγγραφα.
- Κανένας σύλλογος με ΑΦΜ.
- Κανένας σύλλογος να μην ασκεί επιχειρηματικές συναλλαγές.
- Κανένας σύλλογος να μη δεχτεί να γίνει εργοδότης».