Υπόμνημα κατέθεσαν ο Κλεάνθης Μανδαλιανός, Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης «ΝΕΑ ΠΝΟΗ» και η Μαρία Μανούκα, Επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης «ΜΑΖΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Ελ. ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ – ΕΥΟΣΜΟΥ» στον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Κορδελιού Ευόσμου, κύριο Δημήτρη Κεραμιδά, σχετικά με τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κορδελιού- Ευόσμου από την έναρξη της αυτοδιοικητικής περιόδου (Ιανουάριος 2024) έως και σήμερα. Το υπόμνημα, το οποίο ανέγνωσε ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κατά τη συνεδρίαση της 30ης Οκτωβρίου 2024, είναι το εξής:
“Κ. Πρόεδρε,
Κατ’ αρχάς σας αναφέρουμε πως, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τη λειτουργία του
Δημοτικού Συμβουλίου, οι υπογράφοντες το παρόν υπόμνημα δεν καταθέτουμε
ερωτήσεις για την ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής στις 30
Οκτωβρίου 2024.
Ταυτόχρονα, οι υπογράφοντες το παρόν υπόμνημα, Επικεφαλής των Παρατάξεων της Μειοψηφίας του Δήμου Κορδελιού Ευόσμου, δια του παρόντος εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας και τις ενστάσεις μας για τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου καθ’ όλη της διάρκεια της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου από τον Ιανουάριο 2024 έως και σήμερα, καθώς πλήττονται ουσιαστικά και κατοχυρωμένα δικαιώματα μας ως μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και καταστρατηγούνται θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές.
Η Διοίκηση σας στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου επιδεικνύει μία καθ’ όλα καταχρηστική, αντιδημοκρατική και παράνομη συμπεριφορά απαγορεύοντας στους Δημοτικούς Συμβούλους της μειοψηφίας να θέτουν ερωτήσεις σχετικά με τη λειτουργία του Δήμου εν γένει, κλείνοντας μάλιστα τα μικρόφωνα των ομιλητών για να μην ακουστεί το ερώτημα και η άποψη τους, επικαλούμενη την ειδική συνεδρίαση της λογοδοσίας, κατά την οποία οι Δημοτικοί Σύμβουλοι μπορούν να υποβάλουν τα ερωτήματα τους.
Ωστόσο, η παρ. 4 του άρθρου 4 του ισχύοντος Κανονισμού Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου (υπ’ αριθμ. 126/2021 Α.Δ.Σ. Α.Δ.Α.: Ψ7ΖΙΩΛΒ-ΑΣ6) προβλέπει το δικαίωμα τόσο των Επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων της Μειοψηφίας όσο και των Δημοτικών Συμβούλων αυτής να προβαίνουν σε ανακοινώσεις, προτάσεις ή ερωτήσεις και ειδικότερα αναφέρει τα εξής:
«ΤΗΡΟΥΜΕΝΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΙΝ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ
Λαμβάνουν το λόγο, εφόσον το επιθυμούν, κατά σειρά, οι εξής:
ΔΗΜΑΡΧΟΣ
Ο Δήμαρχος, εφόσον παρίσταται στη συνεδρίαση μπορεί να προβεί σε ανακοινώσεις, ενημερώσεις ή προτάσεις προς το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο ανώτατος χρόνος παρέμβασης του Δημάρχου σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας ορίζεται έως έξι (6) λεπτά.
ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑΣ
Οι Επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων της Μειοψηφίας, κατά προτεραιότητα έναντι των λοιπών Δημοτικών Συμβούλων και σύμφωνα με τη σειρά κατάταξης τους από αρμόδιο δικαστήριο, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να προβαίνουν σε ανακοινώσεις ή προτάσεις ή ερωτήσεις ή να ζητούν συγκεκριμένα στοιχεία χρήσιμα για την άσκηση των καθηκόντων τους, από το Δήμαρχο, τους Αντιδημάρχους, το Προεδρείο του Δημοτικού Συμβουλίου, την Οικονομική Επιτροπή ή την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Ο ανώτατος χρόνος παρέμβασης των Επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας ορίζεται έως πέντε(5) λεπτά.
ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, εφόσον το επιθυμούν, προκειμένου να λάβουν το λόγο εγγράφονται σε κατάλογο ομιλητών που τηρείται με επιμέλεια του Γραμματέα του Δημοτικού Συμβουλίου και μπορούν να προβαίνουν σε ανακοινώσεις ή προτάσεις προς το Δημοτικό Συμβούλιο ή να απευθύνουν ερωτήσεις ή να ζητούν συγκεκριμένα στοιχεία χρήσιμα για την άσκηση των καθηκόντων τους, από τον Δήμαρχο, τους Αντιδημάρχους, το Προεδρείο του Δημοτικού Συμβουλίου, την Οικονομική Επιτροπή ή την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Ο ανώτατος χρόνος παρέμβασης των Δημοτικών Συμβούλων σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας ορίζεται έως τρία (3) λεπτά.»
Περαιτέρω, το άρθρο 67Α του ν. 3852/2010, όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 7 του ν. 5056/2023, αναφέρει τα εξής:
«Άρθρο 67Α
Ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας δημοτικής αρχής
1. Επιπλέον της παρ. 1 του άρθρου 67, το δημοτικό συμβούλιο κάθε δύο (2) μήνες συγκαλείται υποχρεωτικά σε ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής. H παράλειψη σύγκλησης του συμβουλίου στην ανωτέρω προθεσμία για λόγους που δεν άπτονται ανωτέρας βίας αποτελεί σοβαρή παράβαση καθήκοντος του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου.
2. Στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης εγγράφονται υποχρεωτικά τα θέματα που επιθυμεί να θέσει κάθε δημοτικός σύμβουλος, τα οποία αφορούν στο έργο της δημοτικής αρχής, εφόσον έχουν κατατεθεί εγγράφως στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου τρεις (3) ημέρες πριν από τη συνεδρίαση. Κάθε δημοτικός σύμβουλος μπορεί να θέσει έως ένα (1) θέμα. Εφόσον έχουν υποβληθεί συνολικά πάνω από δέκα (10) θέματα, διενεργείται δημόσια κλήρωση από το προεδρείο για τα θέματα που πρόκειται να συζητηθούν και τα οποία εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη. Στην ημερήσια διάταξη εγγράφονται έως τρία (3) θέματα που προτείνονται από συμβούλους της πλειοψηφίας. Επιπλέον των ανωτέρω δέκα (10) θεμάτων, έως δύο (2) θέματα μπορούν να συζητούνται εφόσον τα έχουν θέσει οι πρόεδροι των δημοτικών κοινοτήτων. Αν έχουν υποβληθεί πάνω από δύο (2) θέματα από τους προέδρους δημοτικών κοινοτήτων, τότε διενεργείται κλήρωση. Η παρουσία του δημάρχου, του αρμόδιου αντιδημάρχου, του εντεταλμένου συμβούλου ή του πρόεδρου νομικού προσώπου στη συνεδρίαση είναι υποχρεωτική, εφόσον έχει εγγραφεί θέμα της αρμοδιότητάς τους στην ημερήσια διάταξη. Σε περίπτωση κωλύματος, ορίζεται από τον δήμαρχο ο ίδιος ή άλλος αντιδήμαρχος ή εντεταλμένος σύμβουλος για να συμμετάσχει στη συζήτηση του εν λόγω θέματος.
3. Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου ενημερώνει, δέκα (10) τουλάχιστον ημέρες πριν από τη συνεδρίαση, τους δημοτικούς συμβούλους για την ημερομηνία, τον τόπο συνεδρίασης, καθώς και για την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των θεμάτων.
4. Απαγορεύεται η συζήτηση οποιουδήποτε άλλου θέματος κατά τη συνεδρίαση αυτή, καθώς και η λήψη οποιαδήποτε απόφασης.
5. Θέματα διεξαγωγής της συνεδρίασης αυτής δύνανται να περιλαμβάνονται στον Κανονισμό Λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου.
6. Για τη συνεδρίαση αυτή δεν εφαρμόζεται η παρ. 10 του άρθρου 67, περί απαρτίας του δημοτικού συμβουλίου.
7. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το άρθρο 67.»
Από τη γραμματική και τελολογική ερμηνεία της ανωτέρω νομοθετικής διάταξης προκύπτει με σαφήνεια ότι η συνεδρίαση για τη λογοδοσία της δημοτικής αρχής αποτελεί μια εξαιρετική και ειδική διαδικασία «επιπλέον της παρ. 1 του άρθρου 67» του ν. 3852/2010, στο πλαίσιο των αρχών της διαφάνειας και της νομιμότητας της Δημόσιας Διοίκησης, και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τη συνήθη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως αυτή καθορίζεται στην κείμενη νομοθεσία αλλά και στον Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως αυτός ισχύει.
Σε κάθε περίπτωση δε, η δυνατότητα των Δημοτικών Συμβούλων να θέσουν ερωτήματα στη Διοίκηση, ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου, δεν θα μπορούσε να περιοριστεί σε ένα ερώτημα ανά δίμηνο κατά την ειδική συνεδρίαση της λογοδοσίας, καθώς έτσι θα περιοριζόταν η λαϊκή κυριαρχία και βούληση κατά τρόπο προδήλως παράνομο και αντισυνταγματικό.
Ως εκ τούτου, η προσπάθεια της Διοίκησης σας να «φιμώσει» την Αντιπολίτευση και να της στερήσει τον αντιπολιτευτικό της λόγο προσκρούει στις θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές της δημοκρατίας, της λαϊκής κυριαρχίας, της ελευθερίας της έκφρασης, της χρηστής διοίκησης, του κράτους δικαίου, κ.α., καθώς και στο εδ. Β παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο αναφέρει ρητά: «Το Δημοτικό Συμβούλιο, εκτός από την τήρηση των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού, έχει καθήκον να προστατεύει και να κατοχυρώνει τις θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές της λαϊκής κυριαρχίας, της ελευθερίας της έκφρασης, της ισότητας, του σεβασμού της προσωπικότητας κάθε πολίτη και του δικαιώματος συμμετοχής χωρίς διάκριση φύλου και θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας».
Επειδή, η λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως έχει διαμορφωθεί από τη Διοίκηση σας, προσκρούει στις θεμελιώδεις συνταγματικές αρχές της δημοκρατίας, της λαϊκής κυριαρχίας, της ελευθερίας της έκφρασης, της χρηστής διοίκησης, του κράτους δικαίου κ.α..
Επειδή, καταστρατηγούνται δημοκρατικά και κατοχυρωμένα δικαιώματα μας, ως Δημοτικών Συμβούλων, στην ελευθερία της έκφρασης, αλλά και της εκπροσώπησης των ψηφοφόρων που μας εμπιστεύτηκαν με την ψήφο τους.
Επειδή, η συνεδρίαση για τη λογοδοσία της δημοτικής αρχής αποτελεί μια εξαιρετική και ειδική διαδικασία «επιπλέον της παρ. 1 του άρθρου 67» του ν. 3852/2010.
Επειδή, ο ισχύων Κανονισμός Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου ορίζει με σαφήνεια τη διαδικασία των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 25Σ: «1. Τα δικαιώματα του ανθρώπου ως ατόμου και ως μέλους του κοινωνικού συνόλου και η αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου τελούν υπό την εγγύηση του Κράτους. Όλα τα κρατικά όργανα υποχρεούνται να διασφαλίζουν την ανεμπόδιστη και αποτελεσματική άσκησή τους. Τα δικαιώματα αυτά ισχύουν και στις σχέσεις μεταξύ ιδιωτών στις οποίες προσιδιάζουν. Oι κάθε είδους περιορισμοί που μπορούν κατά το Σύνταγμα να επιβληθούν στα δικαιώματα αυτά πρέπει να προβλέπονται είτε απευθείας από το Σύνταγμα είτε από το νόμο, εφόσον υπάρχει επιφύλαξη υπέρ αυτού και να σέβονται την αρχή της αναλογικότητας. 2. H αναγνώριση και η προστασία των θεμελιωδών και απαράγραπτων δικαιωμάτων του ανθρώπου από την Πολιτεία αποβλέπει στην πραγμάτωση της κοινωνικής προόδου μέσα σε ελευθερία και δικαιοσύνη. 3. H καταχρηστική άσκηση δικαιώματος δεν επιτρέπεται. 4. Tο Kράτος δικαιούται να αξιώνει από όλους τους πολίτες την εκπλήρωση του χρέους της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης.»
Επειδή, οι ενέργειες σας είναι καθ’ όλα καταχρηστικές, παράνομες και αντισυνταγματικές.
ΑΙΤΟΥΜΑΣΤΕ
όπως άμεσα η λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία, όπως αυτή προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία και στον ισχύοντα Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου.
Σε διαφορετική περίπτωση και με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος μας, σας δηλώνουμε ρητά και απερίφραστα πως θα προσφύγουμε ενώπιων των Αρμόδιων Αρχών”.