Μόλις ολοκληρώθηκε η δεύτερη κινητικότητα του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus που περιελάμβανε την εβδομαδιαία παρακολούθηση (job shadowing) της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ένα Δημοτικό Σχολείο στην πόλη Κραϊόβα της Ρουμανίας.
Το πρώτο στοιχείο που αξίζει να αναφερθεί από την παρατήρησή μας ήταν το θετικό, ευχάριστο σχολικό κλίμα που συναντούσαμε καθημερινά σε όλο το σχολικό περιβάλλον του συγκροτήματος. Ένα μεγάλο αριθμητικά σχολικό συγκρότημα (1200 μαθητές/τριες) από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Γυμνάσιο, όπου νιώσαμε όχι απλά ευπρόσδεκτοι επισκέπτες, αλλά ένα οργανικό κομμάτι του. Τα παιδιά χαμογελαστά, ευγενικά, πρόθυμα, κάθε στιγμή έτοιμα να μας μιλήσουν για τη χώρα και τις παραδόσεις της, να μας παρουσιάσουν τις εργασίες τους, να μας ξεναγήσουν, να μας αγκαλιάσουν. Στο ίδιο μήκος κύματος και όλοι/όλες οι εκπαιδευτικοί που άνοιξαν διάπλατα τις τάξεις τους, έκαναν ένα διαπολιτισμικό μάθημα συνδυασμένο με τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού τους προγράμματος.
Το επόμενο στοιχείο που μας έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν η ελευθερία κινήσεων των μαθητών, οι οποίοι μπορούσαν να κινούνται σε όλους τους χώρους του σχολείου χωρίς κάποια ιδιαίτερη επίβλεψη ή επιτήρηση. Στα διαλείμματα είχαν την επιλογή να μείνουν στις τάξεις τους, να βγούνε στην αυλή και να παίξουν όποιο παιχνίδι ήθελαν, να παραμείνουν στους διαδρόμους, να πάνε και να δανειστούν βιβλία από τη βιβλιοθήκη (μόνοι/ες τους), να χορέψουν στους ήχους της ρυθμικής μουσικής που ακούγονταν παντού από τα ηχεία και να εκτονώσουν την ενέργεια τους με κάθε πρόσφορο τρόπο.
Το σχολείο ως χώρος δε διέθετε σύγχρονες εγκαταστάσεις ή κάποιο σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, αλλά είναι ένα «περιζήτητο» σχολείο για τους γονείς της πόλης, καθώς φημίζεται για το εκπαιδευτικό έργο που παράγεται σε αυτό (κάτι σαν πρότυπο σχολείο).
Η διδακτική μεθοδολογία στα μαθήματα που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε δεν είχε κάποια καινοτόμα στοιχεία (σύμφωνα πάντα με τα δικά μας κριτήρια και δεδομένα), αλλά τα παιδιά ανταποκρίνονταν πρόθυμα στις υποδείξεις και στο διδακτικό σχεδιασμό των εκπαιδευτικών. Οι δάσκαλοι/ες προσέγγιζαν τις έννοιες της αποδοχής, της διαφορετικότητας, της συμπερίληψης, της αλληλεγγγύης με το δικό τους προσωπικό ρεπερτόριο, με τη δική τους προσωπικότητα και ευαισθησία. Είχαν προετοιμάσει κατάλληλα την αίθουσά τους και τα υλικά τους μέσα στα χρώματα και στις ιδιαιτερότητες των δύο χωρών. Αξίζει τέλος να αναφερθεί το εξαιρετικό επίπεδο γνώσης και χειρισμού της αγγλικής γλώσσας από πολλά παιδιά που ήταν ακόμη σε θέση να μας ξεναγήσουν στο Ιστορικό Μουσείο της πόλης!
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας είχαμε επίσης την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το σχολείο μας, τις δράσεις μας, την περιοχή και την πόλη της Θεσσαλονίκης σε ένα διαδικτυακό επιμορφωτικό συνέδριο.
Ευχαριστούμε θερμά την υπέροχη διευθύντρια Diana Bratucu, όλο το εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό του σχολείου, τις συντονίστριες του προγράμματος για αυτή την πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία που αποδεικνύει περίτρανα τη συμβολή των ευρωπαϊκών προγραμμάτων όχι μόνο στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, αλλά και στον εμπλουτισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων με ενδιαφέρουσες αναπαραστάσεις και βιώματα.
Για την Ομάδα Erasmus του 21ου Δ.Σ. Ευόσμου
Ο Διευθυντής
Ευάγγελος Μαντζανίδης