Αποχωρεί η ιδιωτική κοινοπραξία από το Μετρό της Θεσσαλονίκης…

0
4
TEST
metro-thessalonikh-arxaia

Νέες μαζικές απολύσεις εργαζομένων, επιπλέον καθυστερήσεις και οικονομικές επιβαρύνσεις, σηματοδοτεί η απόφαση της αναδόχου κοινοπραξίας του Μετρό Θεσσαλονίκης να υποβάλει αίτηση Διάλυσης της Σύμβασης, προκειμένου να αποχωρήσει, όπως της έδωσε το δικαίωμα το Διαιτητικό Δικαστήριο στο οποίο είχε προσφύγει.

Η «Αττικό Μετρό» με μια λιτή ανακοίνωση αναφέρει ότι «μετά από έλεγχο της αίτησης, θα προβεί, εντός του προβλεπομένου από τη νομοθεσία 15νθημέρου, στις νόμιμες ενέργειες».

Σύμφωνα με πληροφορίες, δύο επιλογές βρίσκονται μπροστά στην «Αττικό Μετρό». Είτε να κάνει δεκτό το αίτημα της κοινοπραξίας και να προχωρήσει σε επαναδημοπράτηση των υπόλοιπων εργασιών, κάτι που σημαίνει νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου και επιπλέον επιβαρύνσεις στην κοστολόγηση, είτε να μην κάνει δεκτό το αίτημα και να προτείνει συναινετική λύση για τη συνέχιση του έργου, γεγονός που θα σηματοδοτήσει εκτίναξη του κόστους του έργου στα ύψη, αφού οι επιπλέον οικονομικές διεκδικήσεις της κοινοπραξίας – πέραν του αρχικού προϋπολογισμού 1 δισ. – υπολογίζονται σε 560 εκατ. ευρώ.

Αυτή η εξέλιξη ήρθε ενώ μόλις είχε γίνει γνωστό πως το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε ομόφωνα την κοινής αποδοχής μελέτη προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου, που προέκυψε μετά από συναίρεση των αρχικών λύσεων που είχαν προτείνει η μελετητική ομάδα του ΑΠΘ, η «Αττικό Μετρό» και το υπουργείο Πολιτισμού. Λύση που, σύμφωνα με την «Αττικό Μετρό» και το Δήμο Θεσσαλονίκης, «διασφαλίζει αφενός τη λειτουργικότητα (υπόγεια διάβαση, διαμπερές πέρασμα των χρηστών του σταθμού του Μετρό) και αφετέρου την ανάδειξη του ενιαίου αρχαιολογικού χώρου (οι ελάχιστες δυνατές παρεμβάσεις που εξασφαλίζουν τη δυνατότητα επιτόπιας επίσκεψης αλλά και απρόσκοπτης θέασης των αρχαιοτήτων)».

…Τη νύφη πληρώνει πάλι ο λαός

Οποιο δρόμο και να ακολουθήσει είναι βέβαιο ότι το μάρμαρο θα το πληρώσει ο λαός, αυτός πληρώνει πάντα το κόστος και την αύξησή του, αλλά και οι εργαζόμενοι στο μετρό.

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας δήλωσε ότι ζήτησε από το υπουργείο Εργασίας να μην κάνει αποδεκτές οποιεσδήποτε ομαδικές απολύσεις των εργαζομένων στις εργασίες του μετρό και δεσμεύθηκε ότι ο ίδιος ως περιφερειάρχης δεν πρόκειται να τις υπογράψει. Επίσης, δήλωσε: «Αναμένουμε πλέον άμεσα την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων σύμφωνα και με τις διαβεβαιώσεις της “Αττικό Μετρό ΑΕ” στην πρόσφατη συνάντησή μας στο υπουργείο».

Θυμίζουμε ότι το έργο ξεκίνησε το 2006 με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2012, αλλά στη συνέχεια παραπεμπόταν για το 2018. Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις θεωρείται άγνωστο τελικά το αν και πότε θα ολοκληρωθεί το έργο.

Στα 8 χρόνια έχει ολοκληρωθεί το 42% του έργου και έχουν απορροφηθεί 450 εκατ. ευρώ, σχεδόν ο μισός προϋπολογισμός του έργου. Για τις αρχαιολογικές εργασίες είχε προβλεφθεί αρχικά ποσό 15 εκατ. ευρώ, έχουν δαπανηθεί 80 εκατ. και είχε εγκριθεί επιπλέον χρηματοδότηση 25 εκατ. καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Επιβεβαιώνεται περίτρανα ότι η πολιτική ανάθεσης των δημόσιων έργων σε ιδιώτες εργολάβους δεν εξασφαλίζει την κατασκευή τους χωρίς το κόστος τους να εκτιναχθεί στα ύψη, χωρίς να υπάρχουν τεράστιες καθυστερήσεις, χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο η εργασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Ταυτόχρονα, για άλλη μια φορά, αναδεικνύεται η επικαιρότητα της πρότασης δημιουργίας δημόσιου φορέα κατασκευών, που θα σχεδιάζει, θα επιβλέπει και θα υλοποιεί το κάθε έργο, με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες και θα διασφαλίζει το σύνολο των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε αυτά.