Socialize

Socialize

Socials

Reunion 165x265

Σκάκι και υπολογιστές

Πόσο έχει αλλάξει το σκάκι με τη βοήθεια των σκακιστικών μηχανών; Πόσο έχει επηρεαστεί η προετοιμασία των κορυφαίων παικτών, η θεωρία ανοιγμάτων, η σκακιστική γνώση στο σύνολό της;

Σήμερα, παίκτες κάθε δυναμικότητας έχουν πρόσβαση σε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, που περιλαμβάνει παρτίδες που παίζονται σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης, τόσο σύγχρονες όσο και παλιότερες. Πρακτικά κάθε επίσημη παρτίδα που καταγράφεται, υπάρχει δυνατότητα να εισέλθει σε μια βάση δεδομένων και να αναπαρασταθεί από έναν υπολογιστή με πρόσβαση στο διαδίκτυο. Παράλληλα, ισχυρές μηχανές αναλύουν διεξοδικά κάθε παιγμένη κίνηση, την αξιολογούν, προτείνουν εναλλακτικές και προβλέπουν την εξέλιξη της παρτίδας σε βάθος. Παλαιότερα ήταν το «Φριτζ» και το «Ρίμπκα», σήμερα τα «Χουντίνι», «Στόκφις» και άλλα.

Αρκετά συχνά μπαίνει το ερώτημα, πόσο ισχυρές είναι οι σκακιστικές μηχανές; Πόσο ισχυρότερες από τον άνθρωπο, από τον παγκόσμιο πρωταθλητή; Στα τέλη του 20ού αιώνα ο Γκάρυ Κασπάροφ είχε αντιμετωπίσει σε δύο ματς τον υπολογιστή «Deep Blue», κερδίζοντας το πρώτο και χάνοντας το δεύτερο. Από τότε αρκετές φορές έχουν συγκριθεί μηχανές μεταξύ τους, για να αναδειχθούν τα υπέρ και τα κατά της μίας και της άλλης.

Πριν από δύο βδομάδες, μια νέα σκακιστική μηχανή μπήκε δυναμικά στο χώρο. Πρόκειται για την «AlphaZero», ένα πρόγραμμα βασισμένο στην Τεχνητή Νοημοσύνη, που έμαθε σκάκι «μόνο του» μέσα σε τέσσερις μόλις ώρες και είχε το «θράσος» να προκαλέσει σε ματς 100 παρτίδων το «Stockfish», ίσως την ισχυρότερη μηχανή σήμερα. Και ενώ όλοι θεωρούσαν το αποτέλεσμα προδιαγεγραμμένο, το «AlphaZero» βγαίνει νικητής με 28 νίκες και 72 ισοπαλίες! Η είδηση φυσικά έχει κάνει το γύρο του κόσμου, ενώ κάποιοι θεωρούν ότι το σκάκι «άλλαξε για πάντα».

You must be logged in to post a comment Login